WinkelmandjeBekijk/wijzig inhoud ×
  • Er zitten geen programma's in het winkelmandje.

Menu

2024/2

Mondverzorging: van wetenschap naar praktijk - deel 1

Auteurs: Weijden, Fridus van der en Slot, Dagmar Else
0
Accreditatiepunten te behalen tot: 30 juli 2026

4 uur nascholing per programma

Samenvatting

De e-learning Mondverzorging – Van wetenschap naar praktijk verschaft de wetenschappelijke basis voor onze dagelijkse mondverzorging en maakt de vertaalslag naar de praktijk van het plakvrij maken van onze mond met behulp van mechanische middelen. Het nascholingsprogramma is een handvat om evidence-based adviezen aan patiënten te geven. Op basis van de literatuur blijkt dat het nodig is om minstens eens in de 24 uur het gebit zorgvuldig te reinigen. Hierbij heeft het gebruik van een elektrische tandenborstel de voorkeur. De poetstijd bedraagt minstens twee minuten. Het is voor volwassenen belangrijk de interdentale ruimtes grondig te reinigen. Als de ruimte voldoende toegankelijk is, hebben interdentale ragers en rubberen tandenstokers de voorkeur. Poetsen met een fluoridehoudende tandpasta draagt bij aan de preventie van cariës. Om schade aan harde en zachte weefsels te voorkomen is het belangrijk dat er niet te hard wordt gepoetst. Tot slot wordt het gebruik van de diverse mondverzorgingshulpmiddelen beschreven en geïllustreerd aan de hand van gedetailleerde instructies.

Accreditatie

Het KwaliteitsRegister Mondhygiënisten (KRM) heeft aan dit nascholingsprogramma 4 Mondzorg-punten toegekend (onder ID 542449). De cursus heeft tevens het Q-Keurmerk© verkregen.

Inhoud

1 Woord vooraf
2 Zelf tandplak verwijderen
3 Handtandenborstels
4 Elektrische tandenborstels
5 Interdentale reiniging
Nawerk

Auteurs

Fridus van der Weijden studeerde in 1984 af als tandarts bij de Rijksuniversiteit Utrecht (RUU). Zijn erkenning tot tandarts-parodontoloog NVvP volgde in 1990. In 1993 promoveerde hij op zijn proefschrift met de titel The use of models and indices in plaque and gingivitis trials. In 2006 ontving hij van de NVOI zijn erkenning als tandarts-implantoloog. Sinds 1989 verdeelt hij zijn tijd tussen zijn gespecialiseerde praktijk in Utrecht en de sectie Parodontologie van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). In 2010 werd hij benoemd tot hoogleraar preventie en therapie van parodontale aandoeningen. In 2019 werd hij onderscheiden met de Yngve Ericsson prijs voor zijn buitengewone bijdrage aan de preventie van mondaandoeningen. In 2020 ontving Van der Weijden de IADR/Periodontal Research Group Award voor zijn innovative approaches to prevention and non-surgical treatment of periodontal and peri-implant diseases.

Dagmar Else Slot volgde eerst een driejarige opleiding tot mondhygiënist en vulde deze later aan tot de huidige vierjarige bacheloropleiding. Ze volgde bovendien twee onderwijskundige opleidingen: een voor het basisonderwijs en een voor het hoger gezondheidszorgonderwijs. Door het volbrengen van de master Evidence Based Practise is zij klinisch epidemioloog. Tot slot heeft ze een MBA afgerond die gericht is op de gezondheidszorg. Sinds 2007 werkt ze bij het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). In 2015 promoveerde ze op haar proefschrift Prevention of gingivitis and treament of periodontitis – chlorhexidine and dental lasers. In 2020 werd ze bij ACTA benoemd tot hoogleraar preventie in de mondzorg. Slot voelt zich zeer verbonden met de dagelijkse mondzorgpraktijk en de mondhygiënist in het bijzonder. Zij verdeelt momenteel haar tijd tussen de sectie Parodontologie van ACTA, de mondzorgpraktijk en de Opleiding Master Docent Hoger Gezondheidszorg Onderwijs (VUmc). Daarnaast is ze editor van het International Journal of Dental Hygiene. Van de IADR verkreeg ze de prestigieuze Young Investigator Award.

Doelstellingen

Na het doorlopen van deze e-learning kun je:

  • een patiënt toelichten wat de rol is van mondverzorging bij het ontstaan en de progressie van parodontale aandoeningen;
  • een patiënt een evidencebased advies geven over de keuze van de tandenborstel, de poetsmethode en de middelen om de interdentale ruimtes te reinigen;
  • een patiënt uitleggen hoe hij deze hulpmiddelen moet gebruiken.

Ingangsniveau van deze nascholing: een voltooide opleiding mondzorgkunde.

4 uur nascholing per programma

Inloggen