WinkelmandjeBekijk/wijzig inhoud ×
  • Er zitten geen programma's in het winkelmandje.

Menu

2015/3

ADHD-medicatie

Auteur: Dumont, G.J.H.
3
Accreditatiepunten verlopen op: 25 september 2017
Dit programma is niet meer geaccrediteerd en kan daarom niet meer worden aangeschaft

Samenvatting

Attention deficit hyperactivity disorder, kortweg ADHD genoemd, is een inmiddels ook bij het grote publiek zeer bekende aandoening. ADHD uit zich als impulsief en druk gedrag. ADHD is vooral bekend als een ziekte die optreedt bij kinderen, en dan vooral bij jongens. ADHD gaat relatief vaak gepaard met andere psychiatrische aandoeningen, zoals gedragsproblemen, angst en depressie. Bij de behandeling worden meestal stimulantia gebruikt. Methylfenidaat is veruit het meest voorgeschreven middel bij ADHD en tevens de eerste keuze bij de behandeling van ADHD. Ook het tweedekeusmiddel dexamfetamine wordt tot de stimulantia gerekend. Stimulantia hebben, zoals de naam al aangeeft, een stimulerend effect op lichaam en geest. Stimulantia verbeteren met name de aandacht en concentratie. Het dagelijks functioneren verbetert daardoor, patiënten hebben meer aandacht en kunnen daardoor beter ‘luisteren’, wat met name op school of het werk tot betere resultaten kan leiden. Stimulantia zijn zeer effectieve middelen bij de behandeling van ADHD. Naast methylfenidaat is ook atomoxetine geregistreerd voor de behandeling van ADHD, en worden clonidine, verschillende antidepressiva en melatonine vaak (off-label) toegepast in deze doelgroep. Deze nascholing behandelt de farmacologische aspecten van ADHD-medicatie  en bespreekt de (bij)werkingen die je in de praktijk kunt tegenkomen.

Accreditatie

  • naar eigen voorkeur schriftelijk of via eLearning te maken
  • studiebelasting: SANA-keurmerk ID195936 ter waarde van 3 punten (3 SBU)
  • doelgroep: apothekersassistenten van de functieniveaus 6 en 7, teamleiders van functieniveau 8 en farmaceutisch managers en farmaceutisch consulenten van functie-niveau 9

Inhoud

BLOK A    Overzicht ziekte- en medicatiegroepen
A1    Overzicht ADHD-medicatie
A2    Geregistreerde en off-label stoffen en doseringen

BLOK B    Werking en bijwerkingen in de praktijk
B1    Doseringen, slaap, eetlust en groei bij ADHD
B2    Cardiovasculaire effecten
B3    Andere bijwerkingen en verslaving

Actie en verantwoording

Antwoorden bij casuïstiek en vragen
Literatuur
Animatie over de werking van ADHD-medicatie
Facultatief*: Overleg met collega's en de apotheker(s)
Facultatief*: Opdrachtblad ‘Opnemen in het takenpakket’
Afsluitende toets

* In iedere AccreDidact-nascholing wordt eveneens aandacht gevraagd voor het bespreken van (aandachtspunten in) de lesstof met collega’s en apothekers. Dit overleg bevelen we vanwege de implementatie van cursusstof warm aan, het betreft echter een facultatief onderdeel: de tijdsbesteding hiervan is niet opgenomen in de studiebelastinguren (SBU).

Auteur

Dr. Glenn J.H. Dumont is klinisch farmacoloog, directeur van Dumont Praktische Psychofarmacologie (www.dumontpp.nl), een adviesbureau dat teksten, cursussen en consultaties met betrekking tot de toepassing van psychiatrische medicatie verzorgt, hoofd van de Psychopharmacological Research Unit van het Universitair Psychiatrisch Ziekenhuis St.-Norbertus, Universiteit van Antwerpen, België; docent aan de Hogeschool Zuyd, Nederland en redacteur van Psyfar, een nascholingstijdschrift met betrekking tot psychofarmaca. Hij publiceert regelmatig in nationale en internationale vaktijdschriften en boeken.

Doelstellingen van dit nascholingsprogramma

Algemeen leerdoel: na afronding van dit nascholingsprogramma heb je inzicht in de werking, bijwerkingen en toepassingen van ADHD-medicatie en kan je gericht voorlichting geven aan patiënten.

Dit leerdoel bereik je na het afronden van dit programma, doordat je:

  1. op de hoogte bent van de belangrijkste kenmerken van ADHD;
  2. de standaarddoseringen kent en weet hoe deze aangepast kunnen worden bij specifieke patiënten;
  3. weet welke medicatie kan worden geprobeerd wanneer stimulantia niet werken of niet goed verdragen worden;
  4. weet welke bijwerkingen regelmatig voorkomen, hoe ernstig deze zijn en hoe de patiënt of de ouders hierover voor te lichten.

Bronnen bij dit programma

Let op: toegang tot aanvullende content is voorbehouden aan deelnemers

Video's bij dit programma

Dit programma is niet meer geaccrediteerd en kan daarom niet meer worden aangeschaft

  • KABIZ

    KABIZ
  • NVFZ

    NVFZ
  • Optima Farma

    Optima Farma

Inloggen